60
None

Solutii moderne pentru managementul spitalicesc, acum și în România!

Anul 2019 facilitează accesul la inovație a unităților medicale din România, prin posibilitatea de implementare a soluțiilor moderne de gestiune a stocurilor de materiale și consumabile medicale, utilizând tehnologia RFID, adică identificare prin frecvență radio.

Acest aspect se datorează intrării pe piața din România a două mari companii internaționale, respectiv: PALEX MEDICAL din Spania, lider pe piața materialelor sanitare din peninsula Iberică, cu experiență de peste 60 de ani în domeniu, compania Stamford Products (Medstor), producător britanic al celor mai moderne sisteme de stocare și depozitare, recunoscut pe plan internațional.

Compania locală care asigură implementarea și distribuția exclusivă a  soluțiilor și produselor celor doi jucători internaționali este Kapamed International din Cluj-Napoca, o societate cu capital privat autohton. Compania Kapamed International are o experiență de peste 7 ani în furnizarea de consumabile medicale inovative pe piețele din România și Bulgaria, având misiunea declarată de a contribui la un viitor calitativ al serviciilor medicale, bazate pe performanța prin inovare și evoluție tehnologică.

"După cum știm, odată cu evoluția medicală continuă a crescut și numărul de dispozitive medicale utilizate de practicienii în medicină.  De la an la an, avem în medie cu 5% mai multe tipuri de dispozitive medicale disponibile. Această creștere nu a dus doar la mai multe vieți salvate, ci și la mai mulți bani cheltuiți, chiar risipiți.

Iată de ce este nevoie de o mai bună eficiență în gestiunea și managementul stocurilor de materiale sanitare.

Vă prezentăm o analiză concretă realizată de către compania Logaritme din Spania, un operator logistic medical privat. Acesta asigură servicii logistice pentru 8 spitale și 100 cabinete de asistență primară, totalizând 3000 de săli de tratament. Logaritme a identificat că la nivel de un spital, există în medie 180 de comenzi anuale inutile sau care puteau fi evitate, iar valorile de inventar ale materialelor sanitare de la punctele de consum sunt undeva cu 20% mai mari decât ar fi necesar (6.600 eur/ loc de consum /an), generând cheltuieli logistice suplimentare cu 20%, adică cu 510 eur/loc de aprivizionare/an.

Un studiu General Electric (GE) arată ca din bugetul mondial al sănătății de 7,1 trilioane $, 10%, adică 710 mld $ sunt pierduți datorită ineficienței obiective a sistemului. Mai mult de atât, conform Studiului GE, 59% din această sumă, adică 429 miliarde $ pot fi salvați prin implementarea tehnologiilor bazate pe internetul industrial – respectiv automatizare.” a declarat Vasile Ruscovan, Director General, Kapamed  International


Ați studiat în profunzime această problemă și ați prezentat "cifrele cu impact". Mă gândesc câte avantaje ar avea spitalele noastre și câte am avea de câștigat dacă am putea îmbunătăți unele aspecte. Ce sistem ar trebui introdus?

Legat de sistemele disponibile. Pe piață există mai multe tehnologii: cod de bare, QR code, RFID samd. Soluțiile care pot fi adoptate de către spitale sunt variate. Acestea pot merge, spre exemplu, pentru managementul intrării în gestiunea contabilă și a stocurilor din depozitul central, tehnologii bazate pe cod de bare. Dacă vorbim despre aprovizionarea ''depozitelor de mână'' cât și despre trasabilitatea implantabilelor utilizate în blocurile operatorii, atunci cea mai eficientă soluție este cea bazată pe codurile RFID. Totodată, nu trebuie să uităm nici de spațiile limitate ale spitalelor disponibile pentru stocorea materialelor și consumabilelor la locurile de consum. Aici ce ne rămâne de făcut  este să eficientizăm capacitățile și volumele disponibile. Spre exemplu: dacă un raft clasic ne asigură un volum de stocare de maxim 40%, utilizând coșurile modulare putem crește această capacitate la 80%. Iată cum se poate dubla volumul stocat în cadrul acestor “depozite de mână” doar prin schimbarea soluției de depozitare din rafturi în coșuri modulare.  Acestea ar fi avantajele de spațiu.

Mai departe, putem asigura avantaje privind optimizarea și adaptarea stocului de marfă raportat la nevoia concretă a spitalului. Având în vedere marea parte a spitalelor ce se aprovizionează din inerție și în funcție de banii disponibili, puține dintre acestea pot spune că au un sistem predictibil de aprovizionare bazat pe niște grafice reale de consum. Tehnologia RFID îți dă posibilatea să îți optimizezi aceste stocuri la maximă eficiență. Nu în ultimul rând, pe partea de dispozitive implantabile, recomandăm spitalelor utilizarea procedurii consignației. Acest lucru poate fi realizat într-un mod transparent, atât pentru spital cât și pentru furnizorul de materiale, dacă aceste produse vor fi stocate în cabinete cu monitorizare RFID. Astfel, atât spitalul cât și furnizorul vor știi când trebuie facturat un dispozitiv și respectiv, reaprovizionat spitalul cu noi produse. Automatizând acest flux, se vor aduce beneficii atât pentru spital, printr-un stoc scăzut de materiale, eliminarea de produse expirate și plata acestora odată cu utilizarea lor, cât și pentru furnizor, care va avea o imagine clară și reală a necesarului de materiale aferent.


Cum funcționează mai exact tehnologia RFID propusă de Palex?

Sunt 2 sisteme de gestiune bazate pe această tehnologie:

Primul sistem se numeste SMART KANBAN

Acesta este dedicat consumabilelor medicale gen: pansamente, seringi, suturi, plasturi, pachete procedurale etc; aceste produse luate individual au valoare mică dar în total reprezentă 80% din totalul de materiale sanitare dintr-un spital. Pentru aprovizionarea lor la locurile de consum, adică blocurile operatorii, secții și saloane, am realizat un sistem automat de reaprovizionare  prin cardurile RFID.

Aparatul se instalează pe un perete din cadrul depozitelor de mână, conectat la internet. Când un anumit stoc de produs se epuizează, asistenta medicală responsabilă ia eticheta RFID aferentă și o introduce în SmartKanban, continuând restul necesarului.

Personalul de la depozitul central, intră în sistem și verifică necesarul centralizat de consumabile medicale transmise de la fiecare loc de consum din cadrul spitalului.    Spre ex.: La etajul 1, salon 2 din Secția ATI de pe strada Clinicilor, au nevoie de 100 seringi de 5ml, 50 de 10ml si 1000 tifoane pentru pansare model Y, blocul operator de la et.2 trebuie aprovizonat cu 100 pachete procedurale pentru biopsie, 50 de cezariană și 300 de montare cateter samd., aprovizionând cu toată marfa necesară acele depozite în funcție de ce s-a consumat.


În felul acesta se reduce din suprastoc, produse expirate, muncă, timp și eroare umană în acest proces de aprovizionare.

Conform studiului Logaritme, implementând sistemul SmartKanban la rețeaua lor de aprovizionare, acesta a obținut următoarele rezultate.

- Reducerea valorilor de inventar cu peste 20%,

- Reducerea costurilor  logistice

- Reducerea numărului de comenzi, incidente de urgență, precum și o trasabilitate mai bună a produselor expirate.

Al doilea sistem de gestiune este DYANE SMART CABINET, dedicat monitorizării dispozitivelor implantabile: stenturi, valve, catetere, proteze ortopedice, adică dispozitive care au o valoare unitară ridicată. Cabinetul Inteligent se instalează în zona de intrare în blocurile operatorii, având nevoie doar de acces la internet.

Utilizându-l în gestiune, Spitalul își asigură următoarele 3 beneficii:

Securizarea dispozitivelor; accesul în sistem este limitat doar persoanelor care dețin parola sau cardul de acces; sistemul înregistrând atât istoricul accesărilor cât și cel al mișcării articolelor, indiferent de poziția lor de stocare în cabinet – acuratețe 99%;


Trasabilitate completă; un articol poate fi scos din cabinet numai dacă este alocat unui pacient sau department selectat din lista sistemului; sistemul generează alerte în cazul apropierii datei de expirare a articolelor din interior sau dacă se scoate un produs cu dată de expirare mai lungă în dauna celui cu data de expirare mai scurtă; în situația neconformității articolului medical, identificarea acestuia este facilă;

Reaprovizionare automată; odată ce scade stocul anumitor articole, sistemul are funcțiunea de a transmite informațiile necesarere aprovizionării, atât depozitului central al spitalului cât și direct furnizorului agreat de Spital; acesta este un mecanism ideal pentru luarea materialelor in consignație și achitarea lor doar după utilizare.

Cum priviți viitorul RFID în spitalele românești?

RFID înseamnă tehnologie iar aceasta ar trebui vazută ca o investiție pe viitor și nu ca o cheltuială prezentă. Eficiența și economiile de bani și timp nu ar trebui să fie privilegii de care se pot bucura doar spitalele din Occident. În măsura în care managementul unei instituții medicale dorește să reducă din pierderile menționate mai sus iar personalul medical să fie concentrat mai mult pe actul medical decât pe chestiunile administrative, atunci trebuie să aducem tehnologia in spitale!


Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha